ETİKETLER :
tübitak projeleri
,
tübitak yarışma
,
fen projesi
,
ortaokul proje yarışması
,
doğa koleji proje başarısı
,
öğrenci projeleri
,
kodlama eğitimi
,
akıllı tarım uygulama
Başarılarına her gün bir yenisini ekleyen Doğa Koleji öğrencileri, geliştirdiği projelerle ödüller kazanmaya devam ediyor. Doğa Koleji İncek Kampüsü öğrencileri Lamia Talya Ünsal ve Özgür Doruk Demiralp, TÜBİTAK tarafından düzenlenen 12. Ortaokul Öğrencileri Araştırma Projeleri Yarışması'nda “akıllı tarım sistemleri” projeleriyle, Türkiye genelinde 15.171 öğrencinin ve 11.352 projenin yer aldığı yarışmada başarıyı yakaladılar. Akıllı tarım sistemleri projeleri ile, çiftçilerin bilinçsiz sulama yapması sonucunda oluşan toprak sorunlarını engellemeyi amaçladıklarını kaydeden öğrenciler, projelerini altı ayda tamamladı. Öğrencilerimizin bu önemli başarısı Doğa Koleji tarafından Fen ve Teknoloji Lisesi'nde tam burs ile taçlandırıldı.
“Tarımsal İhtiyaçların Üretimi Doğal Kaynaklara Zarar Vermesin”
Akıllı tarım sistemleri projesi ile amaçlarının, çiftçilerin bilinçsiz sulama yapması sonucunda bir yandan aşırı su verilerek toprak erozyonu, taban suyu yükselmesi ve tuzlanma veya çoraklaşma gibi çevresel sorunlara neden olmasını ve doğal kaynakların sürdürülebilirliğinin tehlikeye sokulmasını engellemek olduğunu söyleyen Lamia Talya Ünsal, “Geliştirdiğimiz akıllı tarım kutusu ile doğru sulama yöntemlerinin uygulanabilirliği kolaylaşacak, çiftçilerimiz ürün yetiştirme süreçlerinde bilinçlenecek ve üretimde kalite-standartlara en üst düzeyde uyum sağlayacak” dedi. Geliştirilen akıllı proje ile tarımsal ihtiyaçlarının üretiminin doğal kaynaklara zarar vermesinin engellenebileceğini vurgulayan Demiralp ise “geleceğimiz için toprağımızı ve kaynaklarımızı korumalıyız” diyerek projenin hedefini belirtti.
Tarımsal Üretimde Yüksek Kalite, Düşük Maliyet
Öğrencilerin geliştirdiği Akıllı Tarım Kutusu güneş enerjisi ile çalışıyor. Sistem kesintisiz 10-12 saat çalışarak temiz, yenilenebilir enerji ile güç üretiyor. Sistem benzinli, dizel motorlu jeneratörler ve şebeke elektriği ile karşılaştırıldığında neredeyse hiç işletme maliyeti yok. Orta ölçekte bir tarım arazisi için güneş paneli ve solar akü dâhil sistemi 353 liraya kurduklarını anlatan Demiralp, “Projemizi değerlendirdiğimizde kablosuz iletişimle devrenin uzaktan kontrolü gerekli donanım ve gerekli yazılımla gerçekleştirilebildiğini gördük. Buradan hareketle meyvelerin olgunlaşma süresini nasıl ölçebileceğimiz üzerinde çalışıyoruz. Şu an ağaçların dallarına uzanabilen ve meyvelerin renklerini analiz ederek olgunlaşma süresini tahmin etmeye çalışan bir robot kol entegresi üzerinde çalışıyoruz” dedi.
Proje ile çiftçiler tarlaya gitmeden işlerini halledebilecek. Öğrencilerin geliştirdiği proje ayrıca anlık olarak nem ve ısı durumunu ölçüyor, toprak analizi yapıyor ve tarla bitkilerinin gelişimini gözlemliyor. Hava durumunun yağışlı veya nemli olduğu durumlarda sulama yapmaya izin vermeyen sistem ürün ve toprak analizi yaparak çiftçiyi çiğ oluşumu, donma gibi tehlikelere karşı da uyarıyor. Geliştirdikleri sisteme bağlı olarak çalışan android yazılım ile çiftçiler önce tarla ve ürün bilgilerini girerek sisteme kayıt oluyor. Uygulama kayıtlı ürün, tarla konumu, gübre durumu, ekim tarihi ve toprak türü gibi verileri analiz ederek üretim süreci boyunca çiftçiyi yönlendiren çeşitli algoritmalarla çalışıyor.
Üretim süreci boyunca tüm durumları düşünerek geliştirdikleri uygulama ile ülkemizin tarımsal üretimini arttırmayı hedeflediklerini söyleyen Lamia Talya Ünsal, "Projemiz sayesinde Adana’da pamuk yetiştiren bir çiftçi tarlaya uğramadan, istediği her yerden tarlasını sulayabilir, tarlasındaki ısı ve nem miktarını öğrenebilir, toprak analizi ile gübre ihtiyacını görebilir ve en önemlisi ise pamuk üretimine dair tarım ve köy işleri bakanlığından alınan eğitim içeriklerine ulaşabilir." dedi.
Kodlama Eğitimi ile Başardılar
Yarışmanın sonunda ödülünü Kayseri Valisi Süleyman Kamçı ve TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal'dan alan öğrencileriyle gurur duyduğunu ifade eden bilişim teknolojileri öğretmenimiz Sezer Çetintaş ise projeyi uygulayabilmek adına köy köy, tarla tarla gezdiklerini belirterek ‘Öğrencilerimiz okulumuzda anasınıfından liseye kadar her kademede zorunlu ders olan Kodlama ve Robotik dersinde edindikleri bilgilerle bu projeyi gerçekleştirdi. Tek yapmaları gereken edindikleri bilgiyi uygulamaya dökmekti. Yarışmaya katılım amacımız da tam da buydu, öğrencilerimizin var olan bilgi ve becerilerini bilimsel yöntemlerle süzerek uygulamaya dökmesiydi. Ancak onlar daha fazla çaba ve özveri ile Türkiye 1.si oldular, kendileriyle gurur duyuyorum’ diye konuştu.
Doğa’dan Birinci Olan Öğrencilere Fen ve Teknoloji Lisesi'nde Tam Burs
Doğa Koleji Genel Müdürü Ali Rıza Lüle, geliştirdikleri proje ile Türkiye’ye ve dünyaya önemli katkı sağlayan öğrencilerine Doğa Fen ve Teknoloji Liseleri'nde tam burs imkanı sağlayarak geleceğin bilim insanlarını yetiştirmeye devam edeceklerini belirtti. Lüle, “Başarıyı desteklemek, öğrencilerin kendilerini geliştirmelerine imkan sağlamak, mutlu bir ortamda üretmelerine katkıda bulunmak başlıca amacımızdır.” dedi. Öğrencileriyle gurur duyduklarını ve başarılarından mutlu olduklarını dile getiren Lüle, Ünsal ve Demiralp’i okullarında bizzat ziyaret ederek tebrik etti.