Okul Öncesi ve İlkokul Öğrencileri
Çocuk gelişiminde bilişsel gelişim, sosyal-duygusal gelişim ve nörolojik gelişim için kritik dönemlerdir. Çocukların hayatta başarılı birer birey olmaları için yaşam becerilerinin de gelişmesi gerekmektedir. Yaşam becerileri çocukların sosyal- duygusal gelişimlerini ve iyi oluşlarını kapsamaktadır. Yaşam becerileri, günlük olarak karşılaşılan zorluklarla başa çıkma, problem çözme, karar verme, iletişim becerileri ve uyum sağlamaya yardımcı olmaktadır. Bu beceriler çocukların toplumun üretken bireyleri olmalarını sağlar. Çocuklara öğretebilecek birçok yaşam becerisi vardır. Bu sebeple yarıyıl tatilinde öğrencilerimize gelişim dönemlerine ve potansiyellerine uygun etkinliklerle ev ortamında da yaşam becerileri geliştirilebilir.
Yaşam becerilerin gelişmesinde anne babaya öneriler;
- Fırsat verilmelidir. Çocuk kendi başına yemeye çalışması, ellerini yıkaması için teşvik edilmeli ve davranışından dolayı takdir edilmelidir.
- Model olunmalıdır. Ebeveyninin de yemekten önce elini yıkadığını, dişlerini fırçaladığını gören çocuk bu davranışları yapmaya başlayacaktır.
- Yapılmasını istenen görevler adım adım verilmeli ve eğlenceli hale getirilmeye çalışılmalıdır. Sadece odasındaki oyuncakları toplaması istenir ve toplarken müzik açılarak oyun oynayarak toplaması istenebilir.
Oyun yoluyla çocuk sadece eğlenmez, aynı zamanda öğrenir. Yapılan araştırmalar çocukların oyun oynayarak daha kolay öğrendiğini ortaya koymaktadır. Özellikle ev ortamı çocuğun kendini güvende hissettiği, ailecek paylaşımın olduğu ve kendi yeteneklerini keşfettiği bir ortamdır. Çocuklar ebeveynleri ile yaptıkları aktivitelerle deneyimler, sosyalleşir, eğlenir ve öğrenir.
- Birlikte evdeki eşyaları, objeleri yeniden tasarlayabilir boyayabilir farklı fikirler üretebilirsiniz.
Örneğin; Evde bulabileceğiniz eski bir çorap ile kukla yapabilirsiniz. Evde kullanmadığınız bir çoraba düğmeler, minik kumaş parçaları, ipleri yapıştırarak ya da boyayarak yüz şekli, yün iplerden saçları yapabilirsiniz. Yaptığınız kuklalar ile değişik sesler uydurarak kuklalarını diledikleri gibi konuşturabilirsiniz.
- Mutfakta birlikte yeni tarifler üretmeyi deneyebilir ya da sevdiğiniz bir yemeği, tatlıyı birlikte hazırlayabilirsiniz. Mutfak etkinlikleri çocukların dikkatini, planlanma becerilerini, matematik algısını, yaratıcılığını, el becerileri gibi çok yönlü gelişimini destekler, geliştirir. Aynı zamanda bu kazanımlar çocuğun sosyal-duygusal becerilerini de etkiler.
Örneğin, çocuğunuzla kurabiye yaptığınızda sadece mutfakta zaman geçirmekle kalmaz, kurabiye tarifini tekrar etmesini sağlayarak dil becerilerini geliştirir, malzemeleri hazırlamasını sağlayarak hafızasını ve şekil vermesini isteyerek ince motor becerilerini yani el becerilerinin gelişmesini sağlamış olursunuz.
- Güne sabah sporu ile başlayabilir, evde egzersizler yapabilir veya dans edebilirsiniz. Çocuklar genelde oldukça enerjik ve hareketlidirler. Özellikle tatilde süresince hareketsiz kalacağı etkinlikler veya teknolojik cihazlarla fazla zaman harcarsa enerjisini boşaltamayacaktır. Bu sebeple çocuğunuzu enerjisini atabileceği aktivitelere yönlendirmelisiniz.
Örneğin; Yere genişçe bir minder koyun. Orayı deniz olarak hayal edin. Çocuğunuza “tavşan” dediğinizde minderin dışına, “balık” dediğinizde de minderin üzerine zıplamasını söyleyin. Şaşırmadan oyuna devam edebilen kişiyi alkışlayın.
- Kültürel birikim çocuğun dünyasını genişletir. Çocuğunuz hangi yaşta olursa olsun genel kültürünü geliştirip sosyalleşebileceği aktivitelere yönlendirerek gelişimini destekleyebilirsiniz.
Çocuğunuzla tiyatro ve sinemaya gidebilirsiniz. Çocuklar için özel olarak düzenlenen atölyelere katılabilirsiniz. İlinizde bulunan müzelere gidebilir, bulunduğunuz ilde ilgili müze yoksa çocuğunuzun ilgi duyduğu alana göre sanal müzeleri gezebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturabilir, kitapçıya çocuğunuzla giderek ilgi duyduğu kitabı seçmesini sağlayabilir ve çocuğunuzun kitap okuma alışkanlığı kazanması için düzenli olarak kitap okuyarak, kitap üzerine sohbet edebilirsiniz.
Ortaokul ve Lise Öğrencileri
Bedensel ve Zihinsel Olarak DinleninBedensel ve zihinsel olarak dinlenmek ikinci yarıyıla hazırlıkta önemlidir. Öğrencilerimiz, yarıyıl tatilinde bedenlerini zorlayacak veya sakatlanmalarına sebep olabilecek aktivitelerden kaçınmalıdır. Müzik dinleme ve kitap okuma gibi zihinsel rahatlama sağlayan bireysel vakit geçirme etkinliklerinin yanı sıra aile içi ilişkileri güçlendirecek aile bireyleri ile kaliteli zaman geçirilebilecek kutu oyunları, mutfak sanatları, kullanılmayan eşyaların yeniden tasarlanması gibi etkinlikler de zihinsel rahatlama sağlayacaktır. Yarıyıl tatilinde psikolojik iyi oluşu desteklemek, mental olarak daha iyi hissedilmesini sağlar. İTÜ ETA Vakfı Doğa Koleji Rehberlik Bölümü olarak psikolojik iyi oluşunuzu önemsiyoruz. Bu sebeple sizlere psikolojik iyi oluş takvimi hazırladık. Yarıyıl tatilinin her bir günü için takvimde yer alan görevlendirmeleri yapmak psikolojik iyi oluşunuzu destekleyecektir. Görevlendirmelerin günlerini kendi programınıza göre düzenleyebilirsiniz.
Yaşam Becerilerini GeliştirinÖğrencilerimizin hayatta başarılı birer birey olmaları için yaşam becerilerinin de gelişmesi gerekmektedir. Bu sebeple yarıyıl tatilinde öğrencilerimize gelişim dönemlerine ve potansiyellerine uygun sorumluluklar vererek hem sorumluluk bilinci hem de yaşam becerileri geliştirilebilir. Yemek masasının hazırlanması ve toplanması konusunda destek olması, kendi odasının temizliği ve düzeni konusunda sorumluluk alması, öğrencilerimizin yaşam becerilerinin gelişmesine destek olacaktır. Kişilik gelişimleri açısından oldukça önemli olan sorumluluk bilincinin yerleşmesi için gerçekleştirilen her sorumluluk sonrası çocuklar mutlaka takdir edilmeli ve yerine getirilen bu sorumluluğun kazanımlarından bahsedilmelidir.
Teknoloji Detoksu YapınYaşadığımız çağda hayatımıza getirdiği birçok kolaylık sebebiyle teknoloji, hayatımızın vazgeçilmez bir parçasıdır. Teknolojiden kendimizi soyutlamak mümkün değildir fakat bazı düzenlemelerle bilinçli kullanıcılar olmak mümkündür. Öncelikle teknoloji konusunda öz farkındalık oluşturulmalıdır. Teknoloji kullanım amaçları, teknoloji ile geçirilen süre ve içerik kalitesi gözden geçirilmeli ve gereksiz kullanımlar sınırlandırılmalıdır. Bu sınırlandırma, akıllı telefonlara daha önce indirilmiş ama uzun zamandır kullanılmayan uygulamaların silinmesiyle başlayabilir. Yemek masasında, aile ile sohbet esnasında vb. ekrandan uzak durma, telefonu eline almama gibi ekransız zamanlar belirlenebilir ve belirlenen bu zamanlarda ekrandan uzak durulabilir. Bunun yanı sıra kullanılan internetin ve indirilen uygulamaların gizlilik ayarları kontrol edilerek siber güvenlik sağlanabilir.
Öz Değerlendirme YapınGeride bırakılan ilk yarıyıl için nelerin iyi yapıldığı, nelerin daha iyi yapılabilir olduğu değerlendirilerek ikinci yarıyıl için hedefler belirlenebilir. Bu öz değerlendirme sadece akademik anlamda değil, duygularda, davranışlarda ve arkadaşlık ilişkilerinde de yapılmalıdır. Belirlenecek hedeflerin uygulanabilir hedefler olmasına dikkat edilmelidir.
Sınav Hazırlığı8. sınıf öğrencilerimizi LGS’ye, 12.sınıf öğrencilerimizi YKS’ye hazırlık süreçlerinde iki haftalık yarıyıl tatilinin ilk haftasında “LGS Kamp Programı” ve “YKS Kamp Programı” ile desteklemeye devam ediyoruz. 8. sınıf öğrencilerimize kamp programlarının sonunda LGS günü heyecanını deneyimleyebilmeleri için LGS simülasyon sınavımızı uygulayacağız ve sınavdan sonra 8. sınıf öğrencilerimiz için bir haftalık tatil süreci başlayacaktır. Bu süreç bol bol dinlenebilecekleri, yeni şeyler keşfedebilecekleri ve sınav hazırlığı sürecini gözden geçirebilecekleri varsa konu eksiklerini tamamlayabilecekleri önemli bir fırsattır. Yarıyıl tatilinde öncelikli olarak mevcut çalışma alışkanlıkları gözden geçirilmeli ve varsa eksik noktalar yeniden düzenlenmelidir.
Yarıyıl tatili öğrencilerin kariyer planlama yolculuğunda hedefledikleri meslekleri araştırabilecekleri, mesleklerin gerektirdiği özellikler ile ilgili aileleriyle paylaşımda bulabilecekleri iyi bir fırsattır. Hedeflen meslekler ile ilgili ailenin deneyimlerini ve görüşlerini almak, bilgi paylaşımında bulunmak faydalı olacaktır.
Öğrenme Kaybını ÖnleyinÖğrencilerimizin ilk yarıyılda öğrendiklerini pekiştirmeleri ve akademik olarak 2.yarıyıla başlangıçtaki hazır oluşlarını desteklemek amacıyla İTÜ ETA Vakfı Doğa Kolejinin uzman bölüm başkanları tarafından yarıyıl tatil kitapları ve rehberlik bölümü tarafından yarıyıl tatili çalışma programı hazırlanmıştır. Her sınıf düzeyi için ayrı ayrı hazırlanmış bu kitapta, ilk yarıyılda öğrendikleri konulardan oluşan testler yer almaktadır. Öğrencilerimiz yarıyıl tatil kitabını, yarıyıl tatili çalışma programıyla kendine özgü planlayarak öğrendikleri konuları pekiştirebilir ve bellekteki kalıcılığını artırabilirler. Yarıyıl tatil kitaplarının kontrolleri, öğrencilerimizin okula dönüşlerinde öğretmenlerimiz tarafından yapılacaktır.
Okula DönüşÖğrencilerimizi 2 haftalık bir aranın ardından 7 Şubat Pazartesi günü okullarımızda bekliyor olacağız. Bu tarihe yaklaşırken öğrencilerimizin okul rutinlerine kendilerini hazırlaması, psikolojik olarak hazır oluşlarını artıracaktır. Biyolojik saatlerini okul programlarına göre ayarlamaları, ikinci yarıyılın ilk gününde yorgun ve uykusuz olmalarının önüne geçecektir. Bu sebeple birkaç gün önceden okula gidilen zamanlarda saat kaçta uyuyor ve uyanılıyorsa bu saatlerdeki uyku düzenine geçilmelidir.